-
دوشنبه 16 مهر 1386
-
11:10
-
320 بازدید
آموزش کتاب سوادآموزی یک درس 5
شماره درس: نگاره 5
عنوان |
مفاهیم آموزشی |
|
|
|
کوه |
فارسی: آمادگی او و |
ریاضی:- |
قرآن: - |
|
هدف از آموزش این درس: سواد آموزان با منابع طبیعی آشنا میشوند، راههای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی محیط را میشناسند و ترغیب میشوند که در حفظ محیط زیست بکوشند. بتوانند کلمات کوه، رود و آهو را به صورت کلی بخوانند، با شکلهای صدای «او» آشنا شوندو آنها را بنویسند. |
||||
واژگان مرتبط: طبیعت، آلودگی، محیط زیست، سلامت، انسان، حفظ محیط زیست |
||||
کلید واژه ها: کوه، رود، آهو |
واژگان جدید: کوه، رود، آهو |
|||
روش تدریس پیشنهادی: بحث گروهی، آموزش انفرادی، پرسش و پاسخ، نمایشی |
شیوه ارزشیابی: عملکردی |
|||
وسایل آموزشی موردنیاز: فیلم و تصاویری از طبیعت |
مهارت: حفظ محیط زیست |
|||
نکتههای اساسی 1- فیلمی از طبیعت «کوه، دشت، جنگل، آبشار، رودخانه یا ...» ارایه دهید. (در صورت امکان) 2- تصاویری از طبیعت به کلاس ببرید. 3- اطلاعاتی دربارهی حفظ منابع طبیعی و راههای جلوگیری از آلودگی منابع طبیعی گردآوری کنید. مراحل آموزش 1- مراحل آموزش این نگاره همانند نگاره اول است. قبل از ورود به آموزش نگاره جدید، از نگارهی قبلی «نگاره 3» با تاکید بر مهارتهای خواندن و نوشتن ارزشیابی به عمل آورید. 2- مراحل 1و2 و 3 و 4 و 5 نگاره اول را برای آموزش این نگاره اجرا کنید. 3- در این مرحله میتوانید از سبک نگاره دوم نیز بهره گیرید که روش فعال ترین نسبت به نگاره اول است. 4- در معرفی «او» اول، کلمهی «او» مناسب است. میتوانید با طرح موضوعی از سوم شخص، اسمی به میان آید، بدون اینکه به دستور زبان ورد کنیم و بخواهیم اول شخص یا دوم شخص را مطرح کنیم؛ بلکه به صورت مصداقی آموزش دهیم. برای مثال در مورد یک شخص صحبت شود بعد به جای اسم از ضمیر «او» استفاده کنید و بگویید «او» یک کلمه است و در هنگام معرفی شکلهای صدای «او» کلمهی «او» برای «او» اول مناسب است یا به صورت نمایشی یکی از سوادآموزان را بگویید تا از کلاس خارج شود. خود یا یکی از سواد آموزان دربارهی آن سوادآموز صحبت کند، مثلاً از خوبیهای او بگویید؛ وقتی یک یا دو بار اسم او را آورده، طبیعی است که از کلمهی «او» استفاده میکنید و «او» جایگزین اسم میشود. در همان جا بخواهید تا یکبار دیگر جمله را که با «او» شروع شده تکرار کند و از سواد آموزان بخواهید همان جمله را تکرار کنند. ادامه دهید که دوست شما دیگر اسم فلانی را نیاورد؛ بلکه به جای اسمش از کلمهی «او» استفاده کرد. حالا از سوادآموزان بخواهید تا بگویند «او» چند صدا دارد؟ میگویند: یکی و روی تخته مینویسید. «او» و چند بار میخوانید. از سوادآموزان هم میخواهید تا بخوانند. 4- مراحل 5 و 6 را مانند مراحل 5 و 6 نگاره اول انجام دهید. سعی کنید، سوادآموزان مشارکت فعال داشته باشند. |